Ny vecka med nya tag o stress. 5-7.1 2009

God kväll!

Klockan närmar sig halv 7 och hittills har jag inte ens rört någon skolbok, inte särskilt bra. Jag måste skärpa mig, frågan är bara när eller kanske hur jag ska få tillbaks min skolmotivation. Det är inte det lättaste men jag har mina knep, lr knep är fel ord men jag brukar se på youtube bilder lr titta på mina egna kort från afrika resan.
Alla männsikor som föds på denna jord har inte fått samma chans, och jag tror inte du vill byta din vardag mot en person som lever i Afrika på gränsen till svält? Nä jag tänkte väl det. Man kan bli fadder, man kan ge bidrag till organisationer, volontärjobba och säkert mkt mer. Men vad gör man som ungdom med begränsade möjligheter? Jo man tar vara på sin chans. Man ser till att tänka på miljön och våra resurser och sköter sin skolgång. För det finns hundratusentals afrikanska barn som skulle byta med dig utan att ens blinka om de fick chansen.

Så ta vara på den chans du fått och gör något bra av denn, då kan du med gott samvete sitta ner framför tvn och se på en gala och tänka att du iaf inte förvärrat deras situation. Snarare kan du få dåligt samvete när du sitter i din mjuka soffa fram för din nya platscreen tv med chipspåsen i knäet och cola flaskan på bordet eftersom du slarvar iskolan när det finns barn som skulle göra nästan vad som hellst för att byta plats med dig när du suckar över dina läxor, prov och skolans dåliga mat, det är väl mat iallafall. Du behöver ju inte svälta. För andra finns inte ens valmöjligheten.  Nu menar jag inte att jag är någon ängel, tro mig jag sitter varje dag o förbannar mig över varför jag tog lusse när jag kunde ta nån lätt utbildning med mkt praktik istället.

Men i slutet av dagen är jag ändå nöjd med mitt val, bara jag skärper mig med mina läxor o andra möjligheter som jag fått i livet. För även fast livet känns trist på Åland kan du trösta dig med att det iaf är värre att leva på gatan i Rio de Janeiro lr liknande storstad.

Vad har jag gjort för meningsfullt de senaste dagarna då? Inte särskilt mkt. I måndags var det skola från 8- halv 4, inte kul alls. Usch :S Hade iaf helt okej lektioner och denna period innehåller iaf inte något läsämne så kanske jag ska orka ändå? Sportlovet har jag planer för iaf så det har jag att se framemot! Även min födelsedag närmar sig, fast det känns lagom kul. Det är inte nått jag ser fram emot ändå.

Måndag. 5.1

Måndagen segade sig fram och började med dubbel timme lär. Och vad gick vi igenom? Jo första timmen det som jag lärt mig i IT 1 och andra timmen det jag lärde mig i fredags på IT 2. Suck, men repetion är ju alltid bra, enligt Lasse ja, nog skulle jag hellre ligga och sova. Nå de timmarna var ju inte jobbiga iaf, bara sega. Sen var det dubbel tyska och jag har bytt grupp. Inte medvetet utan det stod så på mitt schema bara, några personer i min gamla grupp var rätt schyssta och det var på ett sätt kul att va den enda från klassen men nu får jag iaf läsa med Jessie, som på gamla goda GHS tiden :)

Sen var det dags för lunch följt av engelska och den timmen var iaf kul :) Hoho vi såg på ett youtube klipp t.o.m. :P Haha de var Jamie Oliver, nakna kocken ni vet som lagade mat samtidigt som han sjöng (fast sången är inspelad av han själv tidigare, fast att han hinner med allt på den korta tiden är imponerande! :O) o spela trummor osv. Haha festligt såg det ut att va ;D Min engelska lärare är rätt schysst ändå, bara man läser sina läxor osv då ^^

Kolla själva på denna länk:  http://www.youtube.com/watch?v=0_KyYs0Ipy0

Vet ni förresten varför han kallas för nakna kocken? Det är inte så att han är naken när han lagar mat utan det är recepten han förenklar så att alla ska kunna laga dom :) För folk vågar inte prova på sånt som verkar svårt, han menar att man själv sen får krydda o fixa till recepten efter egen smak,han är rätt smart :) Detta vet jag då endast eftersom ett stycke i Engelska boken handlar om honom :p Men inte mig emot, han är ju trots allt rätt snygg ^^

Nåja, nog om honom o hans skills :) Efter engelska var det en lektion matte och slutligen dubbeltimme bildkonst. Och det mina kära läsare, är inte min grej! Ujuj, dessa projekt är Marcs gånger 100 typ. Jag menar Marcs var iaf genomför bara om man fått mktmktmkt mer tid men att skrynkla ihop ett papper o sen rita av det o sen av den bilden rita en bild som har med jämnställdhet att göra? Asså va? Det enda roliga med denna kurs är att:

1. Det är den enda obligatoriska, dvs jag behöver bara stå ut nu fram till sportlovet :D
2. Vi har inget prov i den :P
3. Emme är me :D

Så jag får väl stå ut, fast som sagt kul att emme är med, det höjer verkligen standarden, hah lr hur jag ska uttrycka mig :D Hoppas jag får hyfsat i kursen ändå, jag vill ju inte att nått som bildkonst ska få förstöra hela mitt betyg. Fast klarade jag av geografi ska jag väl fixa det här också, får jag hoppas iallafall.

Sen slutade jag iaf och tog bussen hem till sund. Det märktes att jag inte åkt buss på ett tag iaf för jäklar vilken tid det tog :O höhö ^^ Och av någon anledning känns det som att det tar längre tid om det är mörkt, hmmm.

Nåja, jag kom hem o åt middag och sen blev det chill hela kvällen. Borde väl gjort något vettigt men ja, är man ledig dagen efter så lockar inte läxor sådär förskräckligt mkt :p

Tisdag 6.1. Elinas & (morfars) dag! :D

Idag var det då 13dagen och den tkr jag om för man är ledig :D Sen är det Inäs födelsedag och hon fyllde 18! Grattisgrattis! :D <3 Även min morfar hade denna dag som sin , fast i hans ära har jag aldrig firat den. Jag har alltså aldrig träffat min morfar, men tyck för helvete inte synd om mig. Jag vet ju inte vad jag missat, han kan ha varit en sur, tråkig gubbe som hatade barn lr en snäll, omtänksam och rolig person. Usch nu låter jag som Askungen xD Menmen, nog om det också :p

Mamma bestämde sig för att ta me oss o skida idag, jag var inte särskilt road av idén men hon gav sig inte o sa att för att jag skulle få åka snowboard på sportlovet så måsta jag skida så jag, min bror om min mor drog oss iväg till golfbanan. Och tro det eller ej så var det ju riktigt kul och jag o min bror var ju riktiga proffs. Höhö ^^ Nä men seriöst så var det kul att äntligen röra på sig efter att ha legat i sängen o sånt hela lovet :) och det inte endast pga av lathet, nejnej jag har ju varit sjuk. Spåret var 6km och vi tog oss runt på lite drygt 1h.

När vi kom hem var det bastu som gällde o det var skönt :D Sen bakade vi pizza o efter middagen drog vi till fammo på kaffe :) Sen när vi kom hem var det bara läxor o försöka fylla i studiestödsblanketten. Det gick inte särskilt bra men jag fick det väl gjort tillslut. Orkade inte plugga tillräckligt mkt, menmen. Jag gick i säng vid 23 o kunde som vanligt inte somna förrän långt efter 12slaget, suck. Dessa mellandagar är inte bra, hellre en dag längre helg! Men bättre ledighet än skoldag, helt klart!

Onsdag, 7.1, Johannas födelsedag :)

Klockan ringde tio i 5 och jag var inte särskilt pigg. Usch jag måste ta mig samman o packa o flytta in till stan igen, definitivt! :) Meen jag har inte orkat helt enkelt, menmen jag får ta o fixa det helt enkelt. Inte idag, men jo det borde jag visst. Äh jag orkar inte bry mig :S Tur att det snart är helg, höhö ^^

Nåja, när det finns saker som är dåliga så finns det iaf något att förbättra också, se det positivt gott folk (y)!

Menmen, tur att jag åkte buss för jag behövde varenda minut till läxläsning! Skoldagen började sen med enkel timme engelska eftersom den andra var utgivningstimme o då hade jag hål! :) Nicenice, såklart standard med nette att gå ti datasalen :D Haha jag gillar våra rutiner ;)

Sen var det svenskautgivning och jag fick 9a i kursen :p tkr bedömningen på min novell var sådär, hon föreslog att jag sku ta bort sista sidan o då blev det ju inget slut överhuvudtaget :S men jag orkar inte bry dig.

Efter det var det endast en timme gympa då, o det sög även fast vi hade dans hade jag hellre haft gympa 2 lek :)
Vi hade som sagt dans och det var kul :D Först jenka o sen vals, polka o slutligen schottis. Jag dansa först med nette o fick äran att va kille, heh så jag var det hela timmen men det var rätt kul, det var ju nytt för mig så :) Sen var det bråttom med lunch följt av en tyska. Den timme var sådär men fick såklart massa läxa :/ blää. Sen hade vi IT och det var fun as usual :P Jag gillar det verkligen :D Vi pratade även med Dan o han sku prata med Lasse så att vi slipper hans extra data timmar när vi ändå går igenom det med Dan :) och det hoppas jag på för det innebär håål på måndag morron o det skulle vara riktig nice :)

Efter skolan gick jag ner på stan med Nette och vi handla på mellandagsrea, jag hitta jeans o en tröja :) Nicenice, hoho jag o nette är lika på beslutsångest, haha kul var det :D Sen gick vi runt lite o sen gick jag till lägenheten. Sen kom elina, jag gav henne hennes present och sen kom mamma vi for o titta på möbler o köpte en byrå o så reserverade vi en soffa ti mig o en fåtölj. Träffade faster också :) Sen blev det att handla lite på mattssons o sen hem.

Nu har jag inte gjort mer än att sett på tv o skrivit här :) Jo jag ska lägga upp ett inlägg som kanske får någon att tänka efter lite :) Låten är också fin o det finns många andra klipp att bara se på youtube. Så ta en 5min paus i pluggandet/städandet/surfandet/läsandet lr vad du pysslar med o titta på denn. Det tar bara några minuter!

Nu ska iaf jag kolla på det och sen plugga! :) Jisses vad tiden går :O klockan är redan 8!! :O Okej jag har sett på tv 1h medans jag skrivit men ändå :O Shit nu måste jag sätta fart!

Sköt om er och tänk på vad jag försökt förmedla, din situation här i livet är inte så dålig om du tänker på hur många andra har det ställt.

// Hanna som försöker hitta motivation i den tröga vardagen.

THIS VIDEO WILL BREAK YOUR HEART

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0