God jul, god fortsättning & Gott nytt år! , 22.12 - 1.1

 Sådär , nu har jag sagt det som sägas skall under detta jullov som nu för min del är på sin sista dag. Jepp det är nyårsdagen idag, jag har inte tagit fel. Jag börjar imorgon. Tillbaks till verkligenheten. Skolan med läxor o prov som leder till prestationskrav och stress. Så känns det för mig iallafall. Men jag ska skärpa mig iår, jag ska sänka mina krav på mig själv och göra mitt bästa med gott samvete och hoppas att det räcker, för det borde det väl göra?

Eftersom jag inte dirkekt uppdaterat särskilt flitigt under lovet kanske de få som läser min blogg fått för sig att jag haft fullt upp hela tiden och inte hunnit eftersom jag haft så mkt annat att göra. Det är delvis sant, under julveckan var det mkt att stå i och det ledde till att min kropp sa ifrån och jag blev liggnade hela helgen sen så att jag missade höjdpunkten (sett från sportsammanhang) på jullovet, nämligen Åländska Cupen. Jag har aldrig varit med i den förut och kanske är det inte meningen att jag ska vara med i den heller? Nej så är det inte, jag har bara otur helt enkelt. Detta mina kära läsare är ett bevis på att jag försöker hålla ett av mina nyårslöften, nämligen att se positivit på saker och ting.

Nu då, kanske det finns någon som är pytte lite intresserad av vad jag faktiskt gjort? Vare sig det finns någon som är det eller ej tänker jag ändå kortfattat (ehm på mitt vis ^^) berättta vad jag pysslat med. Om inte för nån annan så åtminstone för mitt eget minnes skull :)



Måndag 22.12, Dan före dan före dopparedan :)

Fast denna dag var inte särskilt händelserik, jag sov länge och det var duktigt skönt! Sen slappade jag mest hela dagen och på kvällen var det träningsmatch och mitt lag (tjejerna) förlora med 0-3. Vi spela helt okej för att vara i många totalt nya kedjor o par men ja, min sämsta match för säsongen var det definitivt. Efter matchen bar det av till Gesterby eftersom syrran hämta mig och hon sku dit och packa julgodis som hon och Eve lagat under dagen. Sen blev det duschen, datorn, tvn (Cityakuten of course ;) och sängen.

Tisdag 23.12, dan före dopparedan :)

Även denna dag inleddes med en lång sovmorgon, härligt med jullov måste jag säg! :D Jag gjorde klart familjens julkort och sedan begav jag o brorsan oss ut i det kalla vädret för att lämna korten och även önska god jul och ge några klappar :) Hos farmor blev vi bjudna på kaffe så där stannade vi säkert över en timme men trevligt var det! :)

När vi kom hem var det högtid att börja laga julgodis :) Men eftersom mamma o syrran skulle fara o hämta mormor från flygplatsen och pappa, ja han var väl ute någonstans så blev det jag och brorsan som fick göra det med. Vi lagade chokladkola, citronkola, kokosbollar och bountybitar. Vi hade även tänkt oss knäck men tiden lr orken räckte inte riktigt till :)

Det gick rätt bra, förutom några små missöden. Min bror bör nämnas är inte den vanaste i köket men i början lyssna han rätt duktigt på vad jag sa och gjorde vad jag bad honom också. Jag hade tagit ner min dator så vi hade julmusik på hög volym och riktigt roligt hade vi :D Kolan blev sådär, kokosbollarna goda och även bountybitarna som jag aldrigt lagat förut :D Det smakade bounty ;D gottgott! :)

Fast efter en hel eftermiddag med smet överallt och smakprov här o där är man trött på det mesta som heter godis :p


Pappa var snäll o diska det mesta så jag slapp :p


Efter middagen blev det lugna puckar, mamma o mormor kom hem så jag pratade lite med mormor och sen chilla jag framför datorn tills syrran kom hem då släpade jag med henne över åkrarna (fast vi gick vägen runt) till min fasters stuga där Casper, Ted, Ulrika och faster var :)

Shit vad lillkillen blivit stor :O Han är redan 7½ månad gammal och jättestor, har fått massa hår o så :) Ihh min lilla knodd :D, för er som inte vet är Casper min gudson :)

Det var tänkt att vi bara snabbt sku lämna julklapparna men vi blev där en rätt lång stund, jag träffar lillen så sällan så det är svårt att lämna honom :) Det är såklart även kul att träffa min kusin, Ulrika och faster men det är Casper som växer o förändras så ja, ni fattar kanske poängen? :)

När vi kom hem sen var det lite dator och sen sängen om jag inte minns helt fel :)

24.12, Julafton/dopparedan :)

Dagen med stort D kom, snabbare än jag trodde, hann som vanligt inte med att göra allt jag velat/borde men ja, så är det ju alltid så det går ju bra ändå (:

Dagen började med tomtegröt, aka risgrynsgröt :) Sen blev det pepparkaksbak :D Som jag kvällen innan gjort degen till faktiskt, mamma tkr att det räcker bra med att köpa färdig men jag tkr man kan laga hemma så ja, då blev det jag som fick göra det också :)

Degen blev inte direkt den bästa tänk bara men vi lyckades baka ut degen till massor av pepparkakor och utan att bränna en enda plåt! haha o kul var det :)

Sen blev det lite städning och sen duscha och därefter Kalle Anka på tv :D Även fast jag börjat tröttna på det kan jag ändå inte missa det :p Och lite kul är det allt, spec tomteverkstaden och campingsemestern haha o de nya på slutet :)

Efter Kalle var det lite småpyssel med maten och sedan åt vi :) Mkt god mat måste jag säga och jag smakade t.o.m på lutfisken, för första gången ^^ Och kan ni fatta vad jag missat, det var ju gott ju! :o Haha men ja, har man "fördomar" så blir det så. Menmen, gott var det så nästa år blir det definitivt mer lutfisk på min tallrik :D Annars är potatislåda en favorit för mig, skinka, köttbullar, prinskorv till men potatislåda är o har alltid så länge jag kan minnas varit ett måste för mig på julbordet :) Och ärtor, det hör till och sen julmust :D Det är riktig jumat för mig! :)


                                                    Vårt julbord! :)

Vad är din favorit?

Efter middagen plockade vi undan och pappa kom med sista minuten julklappar som han satte under granen :) Vi drack glögg och åt dagens pepparkakor och julgodis :)

Därefter blev det julklapps utdelning och jag fick massor av bra saker :D Jag tog en bild på allt efter idé av Jenny som gjort det som jag snart ska lägga upp. Dvs när jag laddat över bilderna från julen till datorn :) Så det tar vi sen :p

Det blev lite hastigt och jag vet inte hur man ska göra det på bästa sätt men jag hann öppna kanske 3 klappar och sen såg jag,pappa och brorsan på Karl-Bertils julafton. Jag har inte sett den på flera år så det var kul, det blev som ett nytt program för mig :) Under tiden hade syrran, mamma o mormor öppnat klart sina julklappar så det var trisst. Det är mkt roligare om man allesammans öppnar och att man får se allas reaktioner :)

Nåja, sen spelade vi ett av julklapps spelen, Mexican train och sen vid 12-tiden bar jag upp alla mina klappar och gick och lade mig. Nu var det då bara ett år kvar tills nästa gång ;) hah

                                                     Vår gran med alla klapparna under :)


                                                                                                       :)

Och till sist, en bild på min julklappar :D


  Jag fick: En gitarr & häfte med ackord o annat, ett sett handdukar, påslakan sett, två kalendrar (en med bilder på Casper o en på killar), ett sett stekpannor, en brandvarnare, ett par special träningssockor, en burk att förvara kaffe i, en tröja, två par yllesockor, två ljus, nya speciallampor till min taklampa, ett nivea set (lip gloss, dusch cremé & deo), toffifee, en kalleanka serie bok, ljus, reselakan, pengar & många presentkort :) Jag blev mkt  nöjd! :D Med på bilden är även julkortet jag fick från Casper, Ted & Ulrika bara för att det var super sött :)

25.1, Juldagen

Denna dag inleddes med en lång sovmorgon (standard på lov) o med ett tungt huvud, en halvt igentäppt näsa och en hals lika besvärlig som sommardäck på isadväg steg jag upp. Efter några koppa honungsvatten så kände halsen sig bättre och huvudet lite lättare efter intagen frukost men ändå kändes det som att jag bara skulle vilja sova bort denna dag.

Men med tanken på att Casper ju skulle komma på besök på kvällen ( o att man inte kunde byta kväll eftersom de sku åka hem morgonen efter) så kunde jag inte annat än att dricka mera honungsvatten med nå örtdroppar och försöka känna mig bra. Och med en positiv inställning fungerar det mesta, hyfsat iaf (y). På eftermiddagen, lr förmiddagen enligt min dygnsrytm spelade vi Mexican train och jag vann! :D Haha, första gången vi spelade gick det på skit för mig så därför var det extra roligt :) För er som inte vet är mexcan train ungefär som modernt domino, och mkt roligt och man ska ha sjuukt mkt tur :p

Efter middagen sen kom Casper, Ted och faster. Ulrika kände sig tyvärr inte bra så hon stannade hemma men jag hoppas att det inte var pga att vi var dit kvällen innan, jag hade ju ont i halsen då men inget mer så hoppas inte det :S

Iaf så var Casper stjärnan för kvällen och som jag tidigare nämnt, shiiiet vad killen blivit stoor :O Hah jag låter väl som nån gammal tant som pratar om sitt barnbarn som bor på andra sidan atlanten lr nått men jag menar det verkligen!! Tänk om han ändå bodde här?! Det skulle va tusan så roligt :) Hihi, min syster tog en bild på mig o honom men den har inte lämnat min kamera än så den kommer när den kommer :) Synd var att min kamera dog eftersom Casper (som är väldigt rörlig o busig) faktiskt låg i min famn enda tills vi sku flytta på oss o dricka kaffe :) Jättesöt var han när han låg där och det stör mig att jag inte fick kort på de :/ Nåja, nu har jag iaf en kalender fylld med bilder på honom att se hela året :D
Det var faktiskt en av mina bästa julklappar måste jag nog säga, för är det någon som alltid får mig på bra humör så är det lilla Casper :)


Nej nu ska jag sluta låta som en gammal tant och fortsätta berätta istället ^^ Ja som sagt så var detta då juldagskvällen dom kom över och efter dom åkt så var det datorn en stund och om jag inte minns fel så var det denna kväll vi såg på bröllopsfixaren, lr nej kanske inte ^^ aja inte för att det spelar någon roll men jag kan berätta om den filmen senare :)


                                                             jag och Casper :) <3

26.12, Annandag jul

Detta var dagen min kropp sa ifrån, jag var konstaterat sjuk o jag kunder inte heller själv ignorera det genom att stiga upp och va som vanligt. Nej idag vägde mitt huvud ett ton minst och min hals var lite bättre men hosta och snuva hade jag istället fått. Underbart! Usch :S

På annandagen brukar vi alltid bjuda över pappas syskon med familjer, farmor & farfar & gammelfaster (fast farfar har j då inte varit med de senaste två åren). Iår kom även Tilda eftersom hon var hos Bror-Åke och Regina idag så det var lagom typiskt att jag sku va sjuk -.- Men som alltid så piggade hon ändå upp mig när jag var ner till köket och lagade honungsvatten och sedan nyponsoppa. Hon är rolig hon :) Hon sjöng barnvisor för mig så att jag skulle blir frisk och så sku hon absolut komma med upp och natta mig för det ska man göra när nån är sjuk ^^

Så hon pyssla på i mitt rum av och an och bra var det för jag kunde ändå inte somna riktigt. Sen när hon sku fara kom hon o sa hejdå o då hade det blivit mörkt så då kunde jag på allvar försöka sova. Mitt rum är har beige färg på rullgardinen, inte särskilt praktiskt så ja, det går inte särskilt bra att sova på dagtid.

Sen sov jag då i någon timme för att sedan dra mig upp och äta det första riktiga målet mat (Y) Vilket var spagetti, jag orkade inte med så mkt men lite iaf och sedan var jag uppe nån timme eftersom man ändå inte somnar direkt efter man ätit, lr man ska inte lr nått eftersom magen jobbar för fullt då typ. Men sen sov jag o vakande vid kanske 8 halv 9? Och då hade jag ingen feber men hostade o näsan bara rann och jag blev tvungen att se mig själv besegrad och messa Nicke att jag inte kunde spela dagen efter. Tungt eftersom jag sett fram emot cupen...

27.12, Åländska Cupen

Som jag inte kunde vara med i :( Så jag sov igenom det mesta eftersom jag var besviken för att jag inte kunde vara med själv. Så där vid 2 tiden lämnade jag först sängen för att dricka ännu mer honungsvatten med örtdroppar. sedan tog jag mig an några tidningar och pappershögar för att försöka trötta ut mig så att jag sku kunna somna mitt på dagen men förgäves. Jag var otroligt pigg hela dage men hade en förfärlig hosta så att spela innebandy skulle inte ha gått.
På kvällen sen var jag fortfarande pigg så jag tittade på film med mamma & Svante. Vi såg på Bröllopsfixaren och jag tyckte den var riktigt bra :)



Den är nog en av mina nya favoritfilmer :), o jepp det är en kärlekskomedi, surprisesurprise ^^

28.12 Söndag

Detta var dagen jag kunde varit sjuk på men istället hade jag nästan tillfrisknat, okej inte riktigt men jag var uppe hela o fick äntligen gå ut på en kort promenad. Hade varit inne sen juldagen nu så det var riktigt härligt! Jag gick ner mot träsket och tog lite naturbilder och sen lade jag mig o sova tidigt för att absolut bli frisk! :)

29.12, Syrrans födelsedag

Idag var jag nästan 100% frisk så jag valde att följa med mamma & Sofi till stan. Jag gick mest runt med sofi o fixade hennes alla ärenden men vi köpte även en bröllopspresent till mamma & pappa som firar 20-års bröllopsdag den 30.12 . Vi fixade även klart Teres födelsedagspresent och så kollade vi lite i butiker men jag hade inte alls lust att shoppa så det blev inget trots att jag hade med mina presentkort. Vi blev borta hela dagen och kom hem lagom till middagen, ris & kyckling, mums! :)

Efter maten tog jag det lugnt framför datorn en stund och sen åkte vi till Rangsby för att fira Teres men hon var på jobb men vi stanna där o lekte med Tilda en stund och sen åkte vi hem. Ja hon var ju inte ensam hemma, Ted var hemma men det var ju inte han som fyllde.

Så på kvällen fick jag då en massa extra tid, som jag lade ner på datorn o tvn ;) Dock inte på bloggen, tror jag var för trött för att orka skriva efter att hela dagen varit "på farten" :)

Iaf så var det säsongsavslutning för Cityakuten! Det är ett av få program som jag verkligenverkligen följer, hoppas det börjar snart igen!!! :) Nån annan som brukar titta på det ibland lr följer det maniskt som jag? :)

30.12. Mamma & pappas bröllopsdag!

Haha det börjar väl låta upprepande men kan ni gissa vad denna dag började med? Jepp jag sov länge :) Tänk om man vore morgonpigg? Det finns ju folk som av sig själv stiger upp 6 fast dom behöver stiga upp 7 o 9-10 när dom är lediga. Tänk om jag också vore sån, själv sover jag så länge jag bara får o är ofta ganska trög att stiga upp om jag ska vara riktigt ärlig. Men jag kan vara pigg om jag ska iväg någonstans, på nån resa lr så. Då jävlar kan jag vara pigg o stiga upp precis när klockan ringer, det ni! haha :p

Dagen flöt på o jag gjorde inte så mkt mer än att jag slog in mamma & pappaspresent o gjorde ett kort till dem. Jo jag pysslade på o redde upp i mina lådor, det gjorde jag! haha en början till att städa rummet typ :)
Vid halv 6 åkte vi in till stan eftersom mamma hade bokat bord på Park. Mm va gott med restaurang mat tänkte jag men vilken besvikelse!! Usch, för det första var det inget i menyn som verkligen verkade gott. Nå men jag tog nått som hette ryggstek lr liknande men jag glömde säga till o dom frågade inte heller så den var blodig. Min bror som tog samma men som hade avbeställt sås syntes det mkt bra, det hade runnit ner som om det hade varit sås :S Usch, de hemlagade pommes fritesen var inte heller goda, dom smakade knappt potatis lr nått :S

Ja jag vet att detta låter väldigt klagofullt men tro mig, även min mamma klagade. Dom hade inte aloholfritt vin som mamma hade velat haft o ursäkten var att det beställs så sällan så att det blir dåligt. Asså va? En oöppnad vinflaska blir inte gammal ju! Den blir ju bara bättre med åren! Hoho, en mkt speciell middag var det :p

Slutligen så fick vi efterrätt o jag avböjde kaffe o tog istället glass med kinuskisås. Och det var mkt gott! :D Det bästa på hela kvällen, lätt! :) Förresten säger ni kola lr kinuskisås? Enligt min far så säger man kola i sverige o kinuski här eftersom kinuski är ett ryskt ord som härstammar från då vi var ockuperad av Ryssland.

Nåja, inte blev vi jätte mätta men nog gick det an :p Men som Cissie sa när jag berättat detta för henne, restauranger är överdrivna (: Och jag håller helt med henne! Iaf de senaste som jag varit på. Men tacka vet jag "Golfbollen" där får man bra mat o billigare än på Park är den! :)

31.12. Nyårsafton, 2008 sista dag!

Idag fick jag soova läänge, love it! :) Dagen tillbringade jag med dammsugaren i handen växelvis med dammtrasan :p Jepp äntligen städade jag mitt rum och det blev jätte rent o så plockade jag fram lite extra julpynt. hehe jag har varit väldigt dålig på att pynta iår tyvärr.. Men nu jäklar drog jag fram tomtar o massor av ljus, jättemysigt :) Sen fick jag även i uppgift att städa badrummet så det gjorde jag också. Haha för att inte somna med dammtrasan så lyssna jag på riktigt gammal musik, hittade en hel drös gamla cd-skivor o eftersom min dator bara tröga o har dåligt ljud fick det bli min stereo och gammal men ack så bra musik :) Vissa låtar var än idag uttjatade men jag hittade några som jag börjat lyssna på igen :)

Till middagen  kom sen Linisen med familj :) <3 Pappa hade lagat Wienerschnitzel (tydligen hade jag önskat det fast det hade jag glömt ^^) och till det fick vi klyftpotatis. Supergott och mkt bättre än restaurangmaten dagen innan ;) Jo till förrätt hade vi toast med gravad lax/sik och röror som min gudmor lagat, allt var jättegott! :D

Sedan spelade vi¨, "Så det kan låta 2" o Lina och jag var bäst på det fast vi hade lite otur med att få dom svåra frågorna :p Sen åt vi tårta och det var också helt gott, har lite tröttnat på tårta bara, glass är såå mkt godare enligt mig :) Sen kladdkaka med glass, banana splitt lr marängsviss säger jag inte heller nej till ;D

Jaja, sen var det dags för Guitar hero och det märktes att jag inte spelat på länge, ehm blev rätt stort slagen av Lina & brorsan så ^^ Men äh, jag får öva lite mer o sen jäklar ska dom få se ;D höhö det lär ta ett tag ^^

Under tiden då så spelade de andra Mexican train, men det hade inte vi lust med o så ska man inte va för många heller för då är det inte lika kul :p Då finns det inte plats för något "mexican train" så :) jaja det spelet är iallafall också kul :D Men rätt nytt på åland, själv spelade jag det för flera år sen hos några sommarålänningar som fått spelet från USA så jag har gillat det länge men inte kunnat spela det :/ men nuu jäklar har jag det hemma :D haha

Sen var det dags för raketskjutning vid 12 slaget :) Det var fint och min farbror var hemma så dom sköt också som vi kolla på o sen såg man även från torget istan genom träden, fast det var ingen överdriven höjd på de raketerna iår :) Menmen, tog bilder o fick några raketer att fastna så de kommer väl upp senare :) Sen kom även några grannar över o så skåla vi med dom o när vi gick in sen låg jag o linisen o spela kort en stund o sen bara prata vi :) <3 Lite slött kanske nån tkr men det passade mig alldeles utmärkt, hade ingen lust att gå ut heller så varför göra nått man inte har lust med?! (:

Så låt nu 2009 bli ett bra år, det hoppas jag på iallafall! :D

1.1.2009 Nyårsdagen :)

Ja det blev ju rätt sent så jag sov till 13 ungefär :), åt lite frukost och sen dator och sen kollade jag o brorsan på film. Dr Dolittle 2, jättekul var den :D



Sen var det dags att byta om o åka till Pengels o fira det nya året med dom :) Vi åt kall mats buffét o det var rätt gott! :)
Därefter såg vi lite på tv o sen lärde vi dem spela Mexican Zuug, (tyska för tåg) o jag var snäll o hjälpte emma, nästan till seger iaf! höhö :) På tal om henne så känner jag mig gammal, hon fyller 9 :O What hon börja ju skolan igår typ? Herregud alltså :S Ujuj (:

När vi kom hem var det bara att leta upp skolböcker o grejjor, leta fram kläder och gå o sova. Efter lite datatid ;D Linus den linslusen har varit till Afrika över jul (fuuuusk) o sen tog han ledigt från skolan också. Dom hade bott på 5 stjärnigt hotell!! Jag vill också resaaa igeen :D Så blä för han, haha nä men hans nyårafton blev att sitta på flygplats så han är förlåten ;D höhö ^^

Jag var i säng redan vid 23 men kunde inte somna förrän flera timmar efteråt så inte pigg iskolan sen direkt. Men det skriver jag mera om senare. Detta inlägg skulle ju kortfattat (heh ^^) handla om mitt jullov :)

Ska infoga bilder senare men nu ska jag vara lite social med min mormor :p

Hejsvejs!

Kommentarer
Postat av: Jenny

GOTTNYTT ÅR :D

2009-01-03 @ 08:28:29
URL: http://jennysynnove.blogg.se/
Postat av: Fi

jo nog hann du med en del ändå fast vi har stigit upp så sent :) Men d sku ha vari roligt om vi hade hunnit spela mera men vi kanske kan göra d lite i morron... fast då måst ja packa... aaaaargh hur ska d gå till... hmmmmmm...

syns när du kommer hem från skolan :)

2009-01-05 @ 12:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0