God afton!, 10-13.12

Det har varit lite tomt här på sistone och det beror på att jag blev trött när jag inte fick det att funka med styckemellanrum (vet inte om det funkar nu men jag gör ett försök!)

Jag har inte gjort mycket annat än pluggat som en galning, för nu är den 3de provperioden här, vare sig jag är redo eller inte. Och ska jag vara ärlig är jag inte det, hälften är proven är över för min del nu och det känns skönt, hur resultaten blir sen är nästa sak att oroa mig över :S Jag måste skärpa mig tills nästa år (-09 alltså ^^) det här funkar inte :S Jag orkar inte med stressen i provperioden, jag måste börja läsa kontinuerligt, jag bara måst om jag nån gång vill ta stundeten och slippa "gå i väggen" först.

Nå jag har ju jullov att se fram emot nu först :D Som dock är extremt kort!! Vi börjar redan den 2.1 På en fredag, liksom varför :O o sen är man ledig igen på tisdagen! Nödvändigt alltså -.-

Onsdag nu då :), 10.12 Ja herregud var tiden går snabbt :O Snart är det ju jul :D
 
Fast det var inte det jag gick o fundera på ionsdags, det var provet dagen efter -.- Skoldagen var okej och direkt efter skolan åkte jag en snabbis hem o åt o sen cykla jag ti bibban för att skriva mina inlämningsuppgifter klart. Ja eg. borde jag ha gjort dem ihelgen eftersom de tog 3h att göra den först! :O Asså gah :O Jag satt i ett på bibban från halv 4 till 19.

Sen var jag så hungrig att jag cykla hem o åt lite joggis o smörgås. Sen var det bara att sätta sig och skriva över allt ti datorn + skriva den sista uppg. som gick åt helvete eftersom jag inte orka bry mig typ eftersom klockan då var 20 o jag hade inte direkt hunnit läsa på själva provet! Suck, vid 21 var jag klar o mejlade in uppgifterna och började läsa på provet. Vid det laget hade jag åstadkommit en underbar huvudvärk och motivationen var noll.

Det resulterade i att jag pluggade 1h, sen bytte jag om o tvätta ansiktet o borstade tänderna. Lade mig isängen men det gick inte att läsa så jag beslöt att sova o stiga upp med elina (dvs 1h innan jag måsta).

Torsdag 11.12, dagen med stort P!, P som i prov och problem! Och Nettes dag :D

Jag vaknade och var hur trött som hellst :/ Kom upp ur sängen halv 8, duscha och åt rätt snabbt o hade ½ att plugga. Hade ingen aning om var som vad viktigt att läsa på men ja läste iaf och gick sen ti skolan. Jag möttes av min klass som var lika roade som mig av att skriva prov. Och det blev ju inte bättre av att det var meningen att vi sku ställa stolar o sånt innan ralf kom men det kom vi ihåg när vi såg han komma i korriodren. Så vi skynda oss in och drog isär lite grann, men han va inte sur iaf :)

Sen fick vi proven, och det gjorde att mitt huvud blev 1ton tyngre. Provet han visade dagen innan (som dom förra kursen skrivit) var tuuuusen ggr lättare! Yes bra början. Det var iaf att man sku välja 3/5 o jag kunde direkt välja en att börja med. Om regn, jag kom ihåg endel men ingen aning hur långt det räcker. Sen valde jag en kort fråga (dvs massa små korta) eftersom jag kunde de flesta någorlunda.

Sen fick jag panik. Välj att berätta om istids erosionsspår o avlagringar. För det första så blandar jag ihop erosins spår och avlagringar så det kändes kört. Jag valde istället att berätta om Island, Japan & Kaliforninens plattor o deras rörelser och hur landet kommer bli. Ja vette fan hur det går :S Jag hoppas på hellre skitkasst än hysat. För hyfsat kommer jag senare vara besviken på mig själv över. Får jag 5a lr 6a så kan jag tenta kursen och det har jag ändå redan planerat att göra så.

Det värsta var att Ralf såg så glad och nöjd ut när jag lämna upp provet :S Usch., sen fördrev jag tid med nette medan vi vänta på att Basse, ja hade ingen annan att äta lunch med så jag fick lov att inkräkta på deras romantiska lunch ^^ För nette fyllde 17 idag :D Aja, vi läste tidning, prata o nette messa honom men han svara inte. Han hade sakt att han inte sku sitta längre än ti halv 11 så det var weird :S

Vid kvart över 11 gick vi och åt o sen, tamtamtam hitta vi basse efteråt :D Haha hans prov hade tagit 1h längre att skriva än vad han trott :P Fast nette och även jag blev lite oroliga ifall det hänt nått där ett tag :D

Sen var det dags för dubbel hälsa :) Smulle hade inte mjukis/gympabyxor på sig :O haha han såg ut som en helt ny person nästan ^^, Vi fick sluta rätt tidigt så jag var hemma innan 2 :) Skööönt! Det är det som är underbart med provperioden, tiderna! :D

Jag åt i lugn o ro och tänkte att jag ju hade all tid i världen att plugga så jag började först vid 3 då jag insåg att det var vursting mkt att läsa :O Jag började läsa o höll på ti halv 5 då jag tog matpaus. Efter gårdagens slarv mådde jag illa också under denna dag så jag beslöt att äta ordentligt. Jag kokade potatis (hade tänkt göra mos men det orkade jag inte) , stekte köttbullar och gjorde för första gången i mitt liv sås :D Haha, jag tog hjälp av mina HK recept of course o resultatet blev gott :D


Därefter pluggade jag tills halv 8, 2 ½ men tv-paus :D haha då först hade jag nästan kommit igenom allt t boken! Det var duktigt tur att jag tyckte att det var intressant, annars vet jag inte om jag sku ha orkat :P


Sen pluggade jag lite till och gick o lade mig.


Fredag, 12.12. LUCIA :D (iskolan)

Ja idag firade vi då alltså lucia iskolan eftersom ja, lucia är imorgon o det är lördag så :p Ingen visste vem lucia var så det var spännande och kul med överraskning! :P

Dom började sjunga och in på en lång, blond lucia... JULIA :D Åh vad kul det var att se henne :) Det bara lyste om henne verkligen :P Hela tåget var fint o ja, ärligt talat var det nog det finaste lucia jag sett nånsin :D Åh jag blev riktigt rörd, alla sjöng jättefint och det var mäkta stämningsfullt. En liten kille ropade ett slag men att tyda leendet på Julias läppar förstod jag att det var hennes systerdotter och att hon sken upp gjorde att det inte störde det minsta :D Åh vilken härlig början på dagen det var! :) Synd var att jag glömde kameran hemma :/

Efter lucian fick vi glögg, pepparkaka och lussebulle :) Sen var det dags för prov, jag var duktigt nervös eftersom ja verkligen ville att det här sku gå bra när jag vet att geografin gick på skit. Jag blev rätt lättad när jag såg provet :D De flesta frågorna kunde jag riktigt bra fast några chansa jag lite på så är osäker men jag hoppas på bra resultat :)

Jag satt läänge och skrev, jag lämna upp 3de sist. Det brukar för min del vara bra eftersom jag då suttit o verkligen tänkt igenom vad jag skrivit :P

Sen åt jag lunch med nette o jessie. Det var så festligt som ärtsoppa :D Uäk, fast den var iaf ätbar :P Därefter hade vi värsta mkt tid så vi fördrev den i datasalen (Y) vi hade även fått mejl av ralf med resultaten från inlämningsuppgifterna. Jag fick 4,5/6 på den första och sen ehm 1 på den andra -.- Nå jag chansa ju bara på den så jag får väl va nöjd :P Fast det som stör mig lite är att jag hade tänkt skriva en sak till men gjorde det inte fast det var rätt -.- menmen :)

Tillsist hade vi sen dubbel engelska och det var soft :) Det känns rätt lugnt inför provet :P

Efter skolan gick jag ut på stan och försökte leta julklappar :) Efter nån timmes irrande hade jag hittat ev till Tilda och hade köpt till Sofi och Mikaela :) Alltid nått :D Sen var det dags att packa o ta bussen hem. Det är kolmörkt redan vid 4 halv 5 nu så det kändes som att jag var hemma sent fast klockan var ungefär 6 ^^
Jag åt middag, och fick sen reda på att jag INTE fick gå till mitt rum förrän midnatt. Jag bara jaha? Pappa hade vaxat golvet så sent på förmiddagen att det inte sku va torrt förrän då, suck -.-

Jag satt hela kvällen med min dator i vardagsrummet typ :P Duktigt trött var jag så jag orkade inte göra nå seriöst. Jag jobbade lite med mitt julklapps projekt ti syrran o ted men kom inte särskilt långt ^^, Ska försöka få det fixat DENNA vecka så det inte blir så stressigt sen :)

Lördag, 13.12

Eftersom jag sov i sund och såg på skolans lucia som var jättefin så såg jag ingen nytta i att åka med morsan ti stan jättetidigt bara för att se på lucia. Jag vaknade istället av mig själv och med ett tomt hus vid 12 ;D Underbart med sovmorron! :)

Jag åt frukost i lugn o ro och under tiden ringde hemtelefonen. Jag svarade och det var min gammelfaster Borghill heter hon för er som inte vet det (lördags standard ^^) det var dock rätt underhållande att prata med henne och hon tyckte absolut att jag skulle lyssna på Ålands radio kl 13 eftersom Göran var fredags gäst (det var alltså repris program) Hon berättade lite allt möjligt o sen åt jag klart och så satt jag faktiskt på radion när jag ändå plockade bland mina pappershögar.

Göran som blev intervjuad är min pappas kusin och jag vet ärligt talat inte så mkt om honom så det var intressant :) Därefter fixade jag lite ny musik på min mp3 och sen gick jag ut på långpromenix med hunden :D Jag var ute ungefär en timme och på tillbaka vägen stannade jag en rätt lång stund farmor :) Det var riktigt mysigt! Sen kom appelblads dit också :D Jag tror inte jag har träffat dom någon gång förut,förutom när jag hälsat på dem vägen och sånt så det var kul :P Jag stannade lite för länge med tanke på att Tessa vänta ute :/ Jag upptäckte att knölen var tillbaks och pappa berättade att veterinären sagt att det var cancer :(

Jag hatar sånt härnt, saker som händer som jag inte kan göra något för att ändra på :(, somliga kanske tycker att det låter fånigt att tycka så när det "bara" är en hund. Och visst, jag kan förstå och även säga att jag kanske inte är jättenära vår hund men jag fick för ett tag sen reda på att en person jag känner och tycker mycket har fått cancer :(((

Det finns inget jag kan göra för att ändra på det. Att höra en person som älskar att gå ut och gå och röra på sig efter en strålbehandling har så ont att denne bara kan ligga i sängen/soffan det gör ont, mycket mycket ont i mitt hjärta </3 Att personen ändå kan säga det med ett leende på läpparna, usch vad jag skulle vilja kunna ändra på det här! Det är så orättvist och det finns absolut inget jag kan göra utom att hoppas, hoppas att han skall orka fortätta tänka positivt och ork genom behandlingarna och inte förlora sin framtids tro. :/

På tal om framtids tro så sitter jag just nu och kollar på Faddergalan världens barn. Starka minnen från resan till Afrika som jag var på förra vintern. Det var hemskt att se barnen så små och smala, de bad om pengar till mat men vi hade fått reda på att det var inte lönt att ge dem de för pengarna går ändå inte till mat till dem lr till deras skolgång, tyvärr så är det inte så. Utan det är barnen man skickar ut o tigga för att folk har medlidande med barn o inte vuxna på samma sätt. Ofta går pengarna till alkohol och droger istället och barnen får ingenting. Däremot kan man bra ge kläder, pennor och andra små saker. Ni kan inte förstå glädjen jag kände när jag och Sofi gav blyertspennor till några barn. Blyertspennor som här vi ser som en självklarthet. Eller en ballong, vad kostar en ballong egentligen? Inte mkt, men det är mkt värt att se barnens glädje över att få en ballong, det grep tag i min verklighetsbild, ordentligt.

Det fick mig att tänka ordentligt, det fick mig att inse att jag vill göra något värdigt av mitt liv, jag kan och jag har bestämt mig för att göra vad jag kan för att fler barn ska få en säker framtid!

För någon dag sen efter ett samtal med min studiehandledare har jag bestämt mig för att jobba som volontär efter lusse. Det känns meningsfullt och jag är säker på att det kommer att ge mig mkt. Efter en vecka i afrika var jag redan säker på att jag skulle åka tillbaka, främst för att hjälpa. Nu är jag ännu säkrare att jag vill vara med och förändra.

Jag har alltid tyckt om barn och det känns dumt att inte gör nått för att hjälpa barn som behöver min och även DIN hjälp.

Oj, det här blevt långt och "djupt" men det är vad jag känner.



Det är kul att se så många artister engagerat sig. The script har jag aldrigt hört förut men dom va bra :) och Josh Groban som snart ska sjunga är jätte bra :D

Hoppas att bloggen funkar som den ska nu.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Gick provena bra?

2008-12-14 @ 21:10:34
URL: http://jennysynnove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0